رنگ پیشفرض

رنگ آبی سیر

رنگ سبز

رنگ خاکستری

رنگ نارنجی

 
 
مباحث آموزشی عمومی و تخصصی

مباحث آموزشی عمومی و تخصصی

  پرتال موسیقی ایرانیان در زمینه های آموزشی اهداف زیر را دنبال مینماید:   موسیقی کودکان (ارف) آموزش تئوری موسیقی مباحث هارمونی سلفژ آواز آهنگسازی آشنایی با مشاهیر موسیقی جزئیات
دریافت (دانلود) نیاز های موسیقایی

دریافت (دانلود) نیاز های موسیقایی

پرتال موسیقی ایرانیان بخش دانلود نیاز های موسیقی را در بخش های زیر راه اندازی نمود.   دانلود فایلهای صوتی دانلود فایلهای آموزشی ویدیویی دانلود نرم افزار های عمومی و تخصصی موسیقی دانلود کتب آموزشی موسیقی دانلود پس زمینه های زیبا جهت استفاده در رایانه جزئیات
پرتال تخصصی موسیقی ایرانیان

پرتال تخصصی موسیقی ایرانیان

پرتال موسیقی ایرانیان بعنوان کاملترین مرجع موسیقی در ایران باهدف خدمت رسانی همه جانبه و کاملا رایگان به  تمامی علاقه مندان موسیقی شامل بخش های زیر راه اندازی شد. مرجع کامل موسیقی ایران و جهان تالار گفتگوی موسیقی وبلاگ موسیقی فروشگاه اینترنتی   امید است با همکاری دوستان عزیز بتوانیم گام مفیدی در راه ارتقای موسیقی برداریم. جزئیات
مباحث تخصصی موسیقی دیجیتال

مباحث تخصصی موسیقی دیجیتال

پرتال موسیقی ایرانیان در زمینه های زیر بانک اطلاعاتی کاملی را در دست راه اندازی دارد.   دریافت ریتم(استایل)انواع کیبورد الکترونیک دریافت نرم افزار های تخصصی دریافت فایلهای میدی و سانگ دریافت متن (لایریکس) آهنگ بررسی دستگاههای جدید بازار راهنمای خرید انواع ارگ و دستگاههای دیجیتال دیگر جزئیات
 
 
 
 
محل کنونی شما: آموزش و اطلاعات موسیقی موسیقی سنتی ایران ردیف های موسیقی
 
 

 

 
 
 
 


ردیف های موسیقی سنتی ایران

نامه الکترونیک چاپ PDF
بازدید: 27485
بازدید دوباره: 8 بار

ردیف

عنوان ردیف به مجموعه‌ای از قطعه‌هایی از موسیقی ایرانی اطلاق می‌شود که برای اجرا و یاددهی و یادگیری و نشان دادن قابلیت‌های خاصی از موسیقی ایرانی انتخاب، منظم و مرتب شده‌اند. هریک از این قطعه‌ها گوشه نامیده می‌شود.

ردیف معمولاً به هفت مجموعهٔ مرتب خاص و مشخص (که دوبه‌دو اشتراک دارند) تقسیم می‌شود. هریک از این مجموعه‌ها دستگاه نامیده می‌شوند. این دستگاه‌ها عبارت‌اند از شور، سه‌گاه، چهارگاه، همایون، ماهور، نوا و راست‌پنجگاه، که هرکدام توالی و مدگردی مخصوص به خودشان دارند و معمولاً با شخصیت مودال و گردش ملودی آغازشان شناخته می‌شوند. گذشته از دستگاه‌ها، معمولاً پنج، شش یا هفت مجموعهٔ خاص (بسته به روایت ردیف) هم درنظر گرفته می‌شوند که از نظر تعداد گوشه‌ها از دستگاه‌ها کوچک‌تر هستند، ولی بستگی مودال گوشه‌هایشان بیشتر از بستگی مودال گوشه‌های دستگاه‌هاست. این مجموعه‌ها، که معمولاً آواز یا مایه نامیده می‌شوند، عبارت‌اند از ابوعطا (یا دستان عرب)، دشتی، بیات ترک (یا بیات زند)، افشاری و بیات اصفهان، که در بعضی روایت‌های ردیف دو آواز بیات کرد و شوشتری هم به آنها اضافه می‌شوند. معمولاً مایه‌های ابوعطا، دشتی، بیات ترک، افشاری و بیات کرد را وابسته به دستگاه شور، و بیات اصفهان و شوشتری را وابسته به دستگاه همایون به حساب می‌آورند.

 

ایجاد و پرورش ردیف موسیقی سنتی ایرانی و تغییر نظام مقامی (که در آن، مبنای کار قطعه‌های طولانی قابل تجزیه ولی دارای هویت مستقل هستند که «مقام» نامیده می‌شوند) به نظام ردیفی (که در آن، مبنای کار قطعه‌هایی کوتاه هستند که در کنار هم شخصیت «دستگاه» را تشکیل می‌دهند) را معمولاً به آقا علی‌اکبر فراهانی و دو پسرش، میرزاعبدالله و آقاحسینقلی نسبت می‌دهند. همکاران و شاگردان اینان، به‌نوبهٔ خود، قطعات مختلفی را به شیوه‌های مختلف به این مجموعه اضافه یا از آن کم کردند و اجراهای مختلفی از آن ارائه کرده‌اند. معمولاً به هر مجموعهٔ خاص، نام گردآورندهٔ مجموعه اضافه می‌شود (مثلاً، ردیف میرزاعبدالله یا ردیف آقاحسینقلی یا ردیف حسین‌خان اسماعیل‌زاده) و اگر کسی آن را نقل کرده باشد اسم نقل‌کننده هم اضافه می‌شود (ردیف میرزاعبدالله به‌روایت نورعلی‌خان برومند). معمولاً، معتقدند که ردیف، استخوان‌بندی و در نتیجه، «هویت» ثابتی دارد و تفاوت گردآوری‌ها و روایت‌های مختلف، تنها در جزئیات، توالی و پرداخت گوشه‌ها است. مثلاً در نسخه‌هایی از ردیف که برای آواز تنظیم شده‌اند، معمولاً از وزن‌های سنگین‌تر و مناسب خوانده‌شدن با شعر استفاده می‌شود. به عنوان مثالی دیگر، ردیف آقاحسینقلی از ردیف میرزاعبدالله کوتاه‌تر و پرکارتر است، احتمالاً به‌این دلیل که میرزاعبدالله بیشتر به تعلیم می‌پرداخته و آقاحسینقلی بیشتر به نوازندگی.

 

بعضی از روایت‌های مشهورتر ردیف از این قرارند:

  • ردیف میرزاعبدالله (به‌روایت نورعلی‌خان برومند)
  • ردیف آقاحسینقلی (به‌روایت علی‌اکبرخان شهنازی)
  • ردیف موسی‌خان معروفی (مشهور است که موسی‌خان، همهٔ گوشه‌هایی را که می‌شناخته در این ردیف گرد آورده‌است)
  • ردیف ابوالحسن صبا
  • ردیف (آوازی) عبدالله‌خان دوامی
  • ردیف سعید هرمزی

منابع

  • طلایی، داریوش، نگرشی نو به تئوری موسیقی ایرانی (ردیف و سیستم مدال). تهران : مؤسسهٔ فرهنگی هنری ماهور، ۱۳۷۲.
Tags:
اخرین مقالات

اضافه‌ كردن نظر

لطفا از عبارات مناسب استفاده فرمایید.
با تشکر


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی